Aku Re-Post balik post ni atas permintaan pihak Berita TV9....
Bulan Mac yg lepas aku terima panggilan drpd sorang mamat ni, yg aku gelar Mamat Celaka (MC):
MC: Hello, En Jefrizal........
Aku: Ya saya (sopan kan aku ni)
MC: Saya Ridzuan drpd Takaful Amanah Center....
Aku: Ok, pastu?
MC: Encik ada pakai kredit kad visa kan...maybank...
Aku: Ya ada, ada apa tu?
MC: Sebenarnya insurans kad encik perlu renew untuk tahun kedua....
Aku: ??? tahun kedua? renew? bila masa saya amik benda ni...x pernah register apa pun...
MC: sebenarnya setiap pemegang kad kredit visa/mastercard automatic terima benda ni...
Aku: oo ya ka....<--- aku kena makan dah....hahaha
Aku: kalau saya nak tolak atau cancel benda ni macam mana? sebab yg tahun pertama pun saya xtau apa pun pasai takaful ni....
MC: encik tak boleh tolak..benda ni mmg kena bayar, renew...tahun kedua ni tahun terakhir kalau encik nak tamatkan...
Aku: (pelik) maknanya saya WAJIB bayar jugak la...hidup mati saya kena bayar?
MC: Ya encik..tapi tahun depan encik boleh tamatkan jika encik tak nak..cuma tahun ni encik mmg wajib renew...
Aku: Berapa?
MC: RM290 untuk setahun...akan didebitkan ke akaun kad kredit encik...
Aku: oooo...
MC: saya sebutkan nombor kad kredit encik...encik cuma perlu sahkan saja....
Aku: OK...
mamat
celaka ni pun sebut la...ada sekali dua dia salah sebut...aku
betulkan....dan akhirnyaaaaaa.............................aku yg tiba2
jadi bodo masa tu bagi sekali security no yg kat belakang kad kredit
tu...
MC: OK, selepas saya letak telefon ni, akan ada
seorang perempuan akan call untuk buat pengesahan alamat untuk
penghantaran polisi...Aku: Ok, terima kasih...(siap terima kasih padahai kena tipu)
MC: Saya akan sms sekali nama dan IC saya jika encik rasa saya tipu. (dengan yakinnya dia)
Lepas tu mmg ada panggilan drpd sorang pompuan yg no telefonnya cuma beza nombor belakang dgn mamat celaka tadi utk buat pengesahan alamat aku....
Paihtu aku pun rasa pelik ja panggilan tadi....x sampai 5 minit aku terus call Maybank Center dan tanya pasai benda ni....Maybank cakap depa x pernah ada atau x pernah buat promosi ataupun hubungan dengan takaful ni...haaa sudah...mmg sah aku kena TIPU!hahaha
Maybank nasihatkan aku untuk block kad kredit aku serta merta....dan aku pun bg persetujuan untuk block....selamatttttttt selepas dibodohkan....hahaha
Selang 2 jam lepas tu, mamat celaka tu asyik call, mungkin dia tak dapat buat transaksi dari akaun kad kredit aku...padan muka hg!
Pastu selang sehari asyik call..aku x jawab pun....biaq ja...pasai aku save nombor dia...so senang nak cam...
Then x bunyi dah....selang sebulan plak ada pompuan call aku...aku ringkaskan ja la noo...
Pompuan: En jefrizal....encik ada tunggakan bayaran untuk takaful ni...
Aku: saya dalam meeting....(aku plak tipu depa ni)
Pompuan: ooo..ok nanti saya call balik....
paihtu x call pun...selamat aku...
Then kemarin yakni 4 May 2011 pompuan tu call lagi....
Pompuan: En. Jefrizal......
Aku: Ya saya...(sopan jugak)
Pompuan: saya daripada takaful amanah center....
Aku: (alamakkkk...dia call lagi)......Helloooo...hello.....x dengar.....
Pompuan: HELLO! HELLO!! Hello encik.....
Aku: (senyap)
Pompuan: Hellooo...Heloooooo
Aku: SAYA DALAM MEETING....x dengar laa.....hello hello......(lakonan bodoh dari aku...aku end call). hahahaha
dia call balik....
Aku: Hello...ya...saya dalam meeting sebenarnya...(tipu lagi)
Pompuan: saya cuma nak pastikan encik dah buat pembayaran atau belum berkenaan tunggakan takaful amanah ni...
Aku: Nanti saya check akaun....saya call balik...
Pompuan: OK.
lepas tu aku sms dia...
Aku: "sy dlm meeting skrg. berkenaan tadi, jika saya nak batalkan boleh x? sy xnak teruskan.."
pompuan tu: "ini adalah tahun ke2 dan terakhir encik. kami just nak confirmkan semula maklumat encik utk kepastian itu sahaja."
Aku: "sy ada tanya pihak maybank dan takaful ikhlas sendiri dan mereka jwb, tak ada buat promosi sesama sndri. sy juga x pernah ambil takaful ikhlas dan x ada tahun 1."
pompuan tu: "kalau begitu boleh saya dapatkan tarikh bila encik hubungi HQ kami takaful ikhlas ?"
pasai pa plak hg nak tau aku talipon bila..suka hati aku la....aku pun terus call minah tu...
Aku: Hello
Pompuan tu: Siape ni?
Aku: Saya....Jefrizal....
Pompuan tu: oo yang call encik tadi tak ada kat tempatnya....
Aku: oo ya ka...tapi pasai pa suara u sama ja macam pompuan tadi..
Pompuan tu: tak..tak...saya org lain...berkenaan tunggakan pembayaran encik....(tiba2 ja hg tau apa yg aku sembang dgn 'pompuan tadi' tu kan...)
Aku: Saya nak cancel boleh tak..sebab saya x pernah pun amik benda ni....tiba2 ada tahun kedua...
Pompuan tu: (aku ringkaskan yg dia cerita lebih kurang mamat celaka di atas)..
Aku: Yang call saya dulu apa ntah nama dia...Ridzuan ka apa xtau...
Pompuan tu: ohh en.ridzuan tu dah kena buang kerja...
Aku: aik...pulak..bila dia kena buang?
Pompuan tu: Awal bulan 4 hari tu....dia suka paksa client...
Aku: Ok..macam ni la...u sms no ic u dan nama u sekali...saya nak buat pengesahan dgn beberapa pihak dulu...
Pompuan: OK....
Dia pun sms la...
aku reply sms dia..."tlg bagi alamat web sekali"
Aku call maybank...tny lagi sekali...dan lagi sekali maybank sahkan TAK PERNAH ada link dgn takaful amanah...
aku pun bukak la website yg dia bagi tu...
website kampeni takaful mmg mcm ni ka? hahahaha
aku call balik minah tu...
Aku: Hello...
Pompuan tu: siape ni?
Aku: Jefrizal...........(dgn nada garang...hahaaha)
Pompuan tu: oo ya...jadi macam mana...
Aku: apa website yg u bagi tadi..www.takaful.com.my kan?
Pompuan tu: ya..takaful.com.my
Aku: saya bukak website tu xdak tulis pasal takaful amanah pun...perkataan amanah pun saya x jumpa...betul ka?
Pompuan tu: eh...xkan xde..ade la....(dia slang KL)
Aku: Cuba u bukak tengok...bgtau saya apa yg u nampak...
Pompuan tu: Sekarang waktu rehat encik..lepas pukul 2 baru boleh bukak...
Aku: (barua aih...xkan x buleh kot..kampeni apa ni..) I customer yg kena tipu dgn pekerja u yg dah kena buang kerja...so u patut layan...
Pompuan tu: x encik...sekarang waktu rehat..kami tak boleh bukak website tu...lepas pukul 2 baru boleh..
Aku: U ni mcm menipu ja...
Pompuan tu: kejap yer encik....(dia bengang)....(bercakap dgn seseorang kat belakang)...
Lelaki Y: Hello encik...
Aku: aik..macam mana buleh tukar penjawab panggilan pula ni...?
Lelaki Y: Apa masalah encik sebenarnya..boleh saya bantu...
Aku: U ni sapa plak?
Lelaki Y: hmm..saya ni...macam mana nak cakap erk...saya ni kira bahagian penerangan la...
Aku: (boleh plak rasa2 n kira2) masalah saya sekarang, berkenaan dgn panggilan yg saya dapat drpd en.ridzuan......(aku x sempat abih ckp Lelaki Y potong)
Lelaki Y: Ridzuan tu dah lama x datang kerja...
Aku: pulakkk...tadi pompuan tu ckp dia kena buang...mana satu betul ni?
Lelaki Y: ya la...dia dah lama x datang kerja...(tadi pompuan tu ckp sbb suka paksa client)...jadi kami keluarkan surat berenti kerja utk dia...
Aku: oooo...(aku oo kan ja la)...
Lelaki Y: Jadi sekarang apa masalah encik...(dia dah bengang)
Aku: Saya syak korang menipu...dalam website yg pompuan tu bagi xdak tulis pun pasal takaful amanah...
Lelaki Y: Eh...ada la encik....
Aku: Saya dah scroll abih semua page saya tgk xdak pun..yg ada pasal etiqa dan website mcm website personal agen ja pun....
Lelaki Y: eh..xkan kot...
Aku: Ok sekarang u buka sendiri web tu....
Lelaki Y: Sekarang waktu rehat, kami x boleh buka..lepas pukul 2 baru boleh...
Aku: hmmm...u ni tipu ni..
Lelaki Y: macam ni la encik..kami akan cancel/terminate nama encik memandangkan encik pun belum buat apa2 pembayaran lagi..
Aku: eh boleh pulak cancel..hari tu ckp hidup mati saya wajib bayar benda ni...benda yg saya xtau pun saya ada ambil...
Lelaki Y: ni semua utk pemegang kad visa/mastercard...kalau encik daftar..macam mana nama encik ada kat kami?
Aku: Bila masa saya daftar? x pernah daftar pun....opis u kat mana? nama apa opis u?
Lelaki Y: wangsa maju...HONEYblalalalVISTA SDN BHD....
Aku: Opis u wangsa maju kat mana?
Lelaki Y: sebab apa encik nak tau?
Lelaki Y: OK...kalau macam tu kami cancel ja la...(teruih tukaq topik)
Aku: haihhh....kejap boleh cancel..kejap x boleh...
Lelaki Y: Dah kes jadi susah sgt dgn encik, kami potong ja la nama encik.....
Aku: OK...itu yg saya nak..
Lelaki Y: OK encik..terima kasih....(dengan nada penuh marah dan bengang)
Takaful Amanah??? pernah dengaq? bodoh! bagi website pun x meyakinkan....igt aku ni x reti ka pasai website2 ni....salah org la brader....jadi berhati2 dengan depa ni.....modus operandi yang macam haram jadah!!!
ni no fon depa 0162296053 & 0341481053
dan aku pon baca lagi post ko yg ni sekali lagi...hihihiih
Post a Comment